Bloggvänner

fredag 16 mars 2012

Blommande Fredag - Vårtecken


Än är det mycket vinter kvar! Men snön krymper ihop, och blir till superslask. Småfåglarna sjunger i buskarna, och syrenens knoppar har svällt och visar liiite grön färg - den är beredd! Maken såg häromdagen tre sångsvanar på väg norrut...Men de var väl lite överdrivet optimisktiska - det enda som finns att äta är ju SNÖ! Solen har i alla fall kommit tillbaka, och väcker liv i infrusna nordbor.

Denna lilla optimist hittade jag utanför konsums skjutport. Värmen som strömmar ut har väckt upp maskrosbarnet ur vintervilan. Förstår varför maskrosbarnet är en symbol för den som "överlever, trots allt".

Gå in här och se fler vårtecken!


Överlevare!




Och jag hälsar "lotta på solrum" välkommen som följare. Vad kul att Du har hittat hit!


16 kommentarer:

  1. Härligt när fåglarna börjar komma tillbaka då är det hopp om vår.
    Den lilla maskrosrosetten är verkligen välkommen :o)för en gång skull.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Vad fint du skriver om maskrosen, en blomma jag gillar men som är hatad av så många!
    Ha en härlig helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg! Helt ny för mig. Lägger till mig som följare. Fint du skriver om maskrosen. Den är en av min makes favoritblommor. Jag tycker inte lika mycket om den.. ;) Såg häromveckan att de är goda i pannkakssmet. Det måste provas. :)
    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé att äta upp maskrosorna! Det syns tydligt på vår gräsmatta att Kaninen flög till kaninhimlen för tre år sedan; maskrosorna har blivit fler.
      Men jag undrar vad barnen säger om maskrospannkakor....;-)

      Radera
  4. Naturen går inte att hejda! Skön bild.
    En härlig helg önskar Eva Linena (Villa Linnea)

    SvaraRadera
  5. Härligt att iallafall få se liite grönt i all denna snö:)
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Alla gröna blad välkomnas, eller hur. Maskrossallad är ju ätbart dessutom. Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Vad underbart med lite grönt i det vita. Det jag minns från mina många år i Umeå är ljuset på våren. Samt att våren kan gå ofta övergår i sommar på ringa två veckor innan det är sommar. Men i Sofiehem kunde jag ofta se tidiga tussilago vid husväggarna. Kanske är det extra roligt när det spirar grönt i ett övrigt tämligen vitt landskap. Jag önskar dig en härlig helg! Zinnia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är läckert med krokus och snödroppsblom invid husväggen. Extra läckert när man vänder sig om och ser att omvärlden är täckt av en halvmeter snö! Vi behöver vårtecknen lika mycket som vi behöver syre;-)
      Ha en skön helg!

      Radera
  8. Dejligt med lidt forårstegn.
    Ønsker dig en god week-end.
    Knus Hanne Bente

    SvaraRadera
  9. Fniss, ja de där rackarns maskrosorna är synnerligen härdiga... Man borde nog odla dem...
    Ha en skön trädgårdshelg,
    Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om de fortsätter vara lika livsvilliga om man bestämmer sig för att odla dem...? Det kanske är DET som är knepet för att bli av med dem;-)
      Ha en fin helg
      Åsa

      Radera
  10. Maskrosor är fina tycker jag, åtminstone där de passar. Kul bild.
    Ha en härlig vårhelg.
    Vivian

    SvaraRadera
  11. De är verkligen kämpar, maskrosorna! Och riktigt söta är de, tycker jag. Synd bara att de ssprider sig så ofantligt mycket.
    Önskar dig en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  12. Ja de är riktiga överlevare! många gillar ju inte dom men jag tycker de är fina och blir inte så upprörd över att de finns i min gräsmatta...inte hela världen!¨
    mvh Mia

    SvaraRadera
  13. Såg också svanar här om dagen:) Maskrosorna är otroliga kämpar!
    Trevlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa